Bellen met Teams
Microsoft Teams is niet meer weg te denken. Het wordt gebruikt om te vergaderen, chatten, samenwerken, documenten delen, videoconferencing etc. Maar je kan er ook mee bellen, niet alleen onderling met de collega’s, evengoed extern met klanten en leveranciers.
Je gebruikt Teams dus als telefooncentrale voor je bedrijf. In Teams kan je belgroepen aanmaken, openingsuren instellen, een keuzemenu inrichten, voicemail instellen, wachtrijen configureren etc. De meest gebruikte basisfuncties van een telefooncentrale zijn dus reeds aanwezig in Teams.
Als de basisfunctionaliteiten van Teams niet volstaan voor je bedrijf kan je Teams ook koppelen met je VoIP telefooncentrale of Cloud telefonie oplossing. Op die manier benut je alle voordelen van Teams, gecombineerd met de uitgebreide en flexibele functionaliteiten van je telefooncentrale.
Hoe werkt bellen met Teams?
Je kan op 2 manieren bellen met Teams. Ofwel via Direct Routing ofwel via een integratie met een VoIP oplossing.
Direct Routing
Met Direct Routing koppel je een SIP trunk aan je Microsoft Teams omgeving. Hierdoor kan je bellen met Teams naar elk telefoonnummer ter wereld. Het voordeel is dat je niets anders nodig hebt dan Microsoft Teams en een internetverbinding. Dit kan daarom heel snel opgezet worden. Als de telefonie functies binnen Teams voldoende zijn voor jouw bedrijf is dit de eenvoudigste oplossing om te bellen met Teams.
Integratie met VoIP (Cloud) Telefonie
Als je ervoor kiest om Teams te integreren in je VoIP oplossing dan voeg je de Teams gebruikers toe aan je VoIP systeem. Op die manier zijn ze bereikbaar als interne gebruikers en kunnen ze ook extern bellen met Teams. Daarnaast kan je blijven gebruik maken van de uitgebreide functionaliteiten van je VoIP oplossing en kan je de bestaande telefoontoestellen blijven gebruiken.
Hoeveel kost bellen met Teams?
Naast Microsoft Teams, dat standaard bij Office365 aanwezig is, heb je ook nog een extra licentie nodig per gebruiker die wenst te bellen met Microsoft Teams.
Heb je een Microsoft 365 Business abonnement? Dan is een Business Voice licentie vereist (10,10€/gebruiker/maand).
Heb je Microsoft 365 of Office 365 Enterprise (E1/E3/F3), dan heb je bijkomend de Phone System addon nodig (7,7€/maand/gebruiker).
In Microsoft/Office 365 Enterprise E5 is de optie om te bellen met Teams standaard aanwezig.
Afhankelijk van je keuze voor Direct Routing of VoIP integratie heb je bijkomend ook nog een SIP trunk of VoIP oplossing nodig.
Voordelen van bellen met Teams
Eenvoudig
Gebruik je vertrouwde Teams client op je PC of smartphone om interne en externe gesprekken te voeren vanop je vaste lijn.
Flexibel
Je kan je Teams client gebruiken overal waar je een internetverbinding hebt.
Eén systeem
Je gebruikt Microsoft Teams om te bellen, chatten, vergaderen, documenten te delen etc.
Functionaliteiten
De meeste basisfunctionaliteiten die je verwacht van een telefooncentrale zijn standaard in Teams aanwezig.
Schaalbaar
Je kan eenvoudig extra gebruikers toevoegen of schrappen. Zo betaalt u nooit teveel.